Ir al contenido principal

Dark comedy mirrors today's economic crisis


BY MIA LEONIN
Special to The Miami Herald

To fully appreciate Teatro en Miami's production of Los acosados(The Harassed), a dark Spanish-language comedy written by Matías Montes Huidobro and astutely directed by Ernesto García, you have to take a long look not just at the theater's stage but at its ceiling.

Among the ornate golden picture frames and mahogany chairs that hang by thin threads from the ceiling, you'll see bills -- lots of them. Some are in white business-size envelopes with the unmistakable plastic windows. Others hang like ticker tape, but as the male and female protagonists (energetically portrayed by Christian Ocón and Ivette Kellems) snatch them from the ceiling and victoriously throw them to the floor, we realize that these also represent payments due.

Besides resourcefully solving the challenge of Teatro en Miami Studio's compact yet intimate digs, the set design mirrors one of the play's central equations: Topsy-turvy priorities and greed combined with unlimited credit create skyrocketing debt.

As the play opens, Kellems and Ocón, a white collar couple dressed in drab gray suits, pay for an outrageously expensive bedroom set with credit. For the next hour, they swing wildly from covetous longing to buyer's remorse, raising the question: Do we own our material possessions or do they own us?

García has modernized Huidobro's text, which was originally intended to comment on life in prerevolutionary Cuba, but the vicious cycle it depicts remains relevant and timelier than ever. On a stage that is barren except for two golden toilets seats on wheels, Kellems and Ocón gloomily pull bills from one extravagant commode and deposit them in the other.

The two successfully mine the emotional territory of their characters' despair by coloring their performances with shades of fleeting joy, fatigue and bursts of anger.

Likewise, García manages to represent monotony without becoming monotonous by interspersing moments of dance-like physical gestures throughout the otherwise dialogue-driven one act. Set to heavy industrial music, these interludes underscore the daily grind of the work world in a fresh way.

In other moments, though, García's use of sound effects and music threaten to drown out the actors' performances. On several occasions, as the couple's emotional dialogue hits a high note, so does the music. This feels like an unnecessary cue to the audience. Likewise, sound effects such as silverware clanking and water being poured feel a bit gimmicky.

Otherwise, Los acosados is a pleasant surprise. It's so in sync with the nation's current economic crisis that its timing could hardly be better. It also embodies the paradox of a classic comedy: It's sharp enough to remind us of our deepest flaws but funny enough to make us forget them.

IF YOU GO
What:Los acosados by Matías Montes Huidobro
Where: Teatro en Miami Studio, 2500 SW Eighth St., Miami, through Nov. 22 When: 8:30 p.m. Friday-Saturday Cost: $20 Info: 305-551-7473 or http://www.teatroenmiami.org/

Comentarios

Anónimo ha dicho que…
Buena la obra y buena la critica. esta gente esta fuera de liga.
GeNeRaCiOn AsErE ha dicho que…
Gracias a Ernesto, a Sandra, a Olga por llevarnos y a todos los actores de Teatro Estudio,

Ustedes tienen un proyecto interesante y con vida propia, ustedes montan obras que transgreden el tiempo y el espacio, pero que a la vez nos dejan un mensaje valido, para reflexionar sobre esta ciudad y el momento en que vivimos.
Miami los necesita.

Saludos a todos, maylin.
Anónimo ha dicho que…
En La Habana había mucho teatro experimental sin ser rentable. En Miami nosotros tenemos que hacerlo rentable, para que nos abra la puerta a esa cultura que nos pertenece y nos educa. Recuerdo al llegar a EU en el 92 pensé... período de silencio espiritual. Gracias por el Teatro.

Entradas populares de este blog

Vicent (Un corto de Tim Burton)

El cortometraje Vincent fue realizado por Tim Burton y Rick Heinrichs en 1982, y cuenta la historia de un niño de 7 años llamado Vincent Maloy, quien está obsesionado con el actor Vincent Price (éste último presta su voz de narrador) y todos sus papeles de cine, así como de Edgar Allan Poe. Es el primer cortometraje dirigido por Tim Burton y utiliza la técnica de animación stop-motion (cuadro por cuadro) con muñecos de ojos grandes y lúgubres figuras de arcilla, con un excelente guión y música, muestra el lado que siempre le gustó a Tim Burton , la oscuridad, desesperación, miedo y figuras transroscadas.

Raíces Aéreas un encuentro cercano.

En la foto - Ernesto García, José Abreu, Yvonne Lopez, Matías Montes y Julio Matas Anoche 31 de Octubre, noche de Halloween, noche de los muertos, un grupo de personas interesadas en el teatro y la literatura se reunieron para ver el Documental “Raíces Aéreas” con la presencia del autor y director Ernesto García, la productora Sandra García y algunos de los dramaturgos que aparecen en el documental; los autores, Matías Montes Huidobro, Julio Matas, José Abreu Felippe e Yvonne Lopez Arenal . Después de la presentación un conversatorio animó la noche y finalmente un brindis entre amigos. Entre los participantes se encontraba: Yara Montes (crítico literaria), Mario García Joya (cineasta), los periodistas y escritores; Luis de la Paz , Rodolfo Martínez, Jesús Hernandez , Luis González. Los teatristas: Rolando Moreno, Jorge Hernández, Julie de Grandy, Esther Suárez, Marcos Miranda, Vivan Ruíz. El Coreografo Pedro Pablo Peña. Los Bloggers, bloqueros, poetas y amigos de TEMS, Los Aseres (Ton...