Ir al contenido principal

Odds are, ‘Fifty Fifty’ is fascinating, hilarious

By Mia Leonin
Special to The Miami Herald

Felicia is loud and judgmental. She broadcasts her views in ear-piercing octaves. She offends strangers by dishing out her opinion on their lack of manners and fashion sense. You’ve seen her at the grocery store, in waiting rooms or at the movies. Now you can see her on stage in Teatro en Miami Studio’s latest production, Fifty Fifty.

Written and directed by Ernesto García, this Spanish-language comedy with English supertitles takes place at a bus stop in an unnamed city. Featuring Sandra García as the cantankerous 60-year-old Felicia, it occurs over the course of a year. Each act represents a new season and an intense encounter between Felicia and someone waiting for the bus. With the exception of a hairdresser (Simone Balmaseda) who is an old friend, all the exchanges are with strangers. Anniamary Martínez plays an actress, Carlos Bueno is a thief and Osvaldo Strongoli a successful businessman.

Fifty Fifty is a series of dialogues with little action, but the sharp social commentary and intriguing personalities make it engaging. More so than any of Ernesto García’s other plays, the comedy delves into the female psyche, and the result is fascinating and hilarious.

Simone Balmaseda brings depth and humor to her character, a vivacious, flashy hairdresser. In one scene, she and Felicia reflect on the old days when women were limited to becoming wives or prostitutes. In an uproarious display of hyperbole, Balmaseda imitates a woman washing clothes by hand who laments that she can’t have the independence of the town’s whores. She rants about how they get to struggle alone, abort babies and serve as a repository for all of the town’s venereal diseases. Balmaseda’s crude gyrations and mocking tone create an outrageous and startling portrait.

Likewise, the chemistry between García and Anniamary Martínez , a self-centered young actress, is explosive. Martínez’s character doesn’t stand a chance against Felicia’s acerbic one-liners. But when the young woman finally blows her top, she becomes surprisingly powerful and vulnerable. Martínez has participated in several Teatro en Miami Studio productions, and this is her most nuanced performance yet.

Sandra García’s portrayal of Felicia is stellar. Her face is a theatrical feast of expressions as she scoffs, glowers and scowls. When she criticizes women who undergo plastic surgery, her face stretches into a Martian-like mask. She manages to strip her counterparts of their facades, but she also has secrets, and they gradually become the backbone of this poignant comedy.

While the setting remains anonymous, it bears a striking resemblance to Miami. It’s a city plagued with poverty and blessed with natural beauty and, like Fifty Fifty, it’s hilariously and heartbreakingly authentic.
---------------------
IF YOU GO

What: “Fifty Fifty” by Ernesto Garcia
Where: Teatro en Miami Studio, 2500 SW Eighth St., Miami
When: 8:30 p.m. Friday-Saturday, through May 14
Cost: $20 (free to Teatro en Miami members)
Info: 305-551-7473, www.teatroenmiami.org

Comentarios

Entradas populares de este blog

Vicent (Un corto de Tim Burton)

El cortometraje Vincent fue realizado por Tim Burton y Rick Heinrichs en 1982, y cuenta la historia de un niño de 7 años llamado Vincent Maloy, quien está obsesionado con el actor Vincent Price (éste último presta su voz de narrador) y todos sus papeles de cine, así como de Edgar Allan Poe. Es el primer cortometraje dirigido por Tim Burton y utiliza la técnica de animación stop-motion (cuadro por cuadro) con muñecos de ojos grandes y lúgubres figuras de arcilla, con un excelente guión y música, muestra el lado que siempre le gustó a Tim Burton , la oscuridad, desesperación, miedo y figuras transroscadas.

"Siete Jornadas en Miami", apuntes de una presentación.

Por Ernesto García. Final de la Feria del Libro de Miami y alterna a esta, Teatro en Miami Studio acogió la presentación del libro “Siete Jornadas en Miami” de la Dra Carmen Díaz. A salón lleno y en “ horario cubano ” (algo que no acostumbramos en TEMS) comenzó media hora después de lo programado la presentación del libro. Como teatreros que somos los que habitamos ese espacio, el libro fue teatralizado. En lugar de la acostumbrada lectura, tras una mesa y luz fluorescente, nos encargamos de dramatizar una pequeña porción de aquellas “Jornadas”. Una relectura escénica sin grandes pretensiones pero con cierto sabor performático . Una guitarra con armonías del filling sonó y con ella una de las siete preguntas que utiliza la autora para acercarse a la mujer cubana exiliada: ¿Qué es ser cubana?. Tres mujeres. Tres salidas y tres llegadas. Tres generaciones de nacimiento; de ambos, de parto y arribo, de pertenencia e interpretación de lo que es y recrea la memoria histórica. Cuba fue ent...

Cristobalillos Mesiánicos

Por Ernesto García. En el teatro, como en otras realidades de la vida, aparecen de cuando en cuando, los Cristobalillos Mesiánicos. Ese ser que se cree esperado por una multitud deseosa de sus grandes, históricos y profundos cambios en la vida, ideología y el arte. Un Jesús del pensamiento religioso, un Cristóbal Colón en lo marítimo y en lo imperial. En el teatro, estos seres llegan, con grandes e imponentes discursos (que ni son grandes ni imponentes), para indicar su advenimiento. Su llegada a esta tierra baldía que espera por su gran talento (reconocido solo por ellos) . Primero anuncian el paraje yermo, el “desierto cultural” de Miami, luego traen bajo el brazo la tabla de Moisés y sus nuevos mandamientos que finalmente harán que la ciudad cambié para siempre. Algunos son de una extirpe de “agitadores”, arman en unas cuantas semanas todo un movimiento que muchas veces la prensa refleja. El Critobalillo es un ser hábil, sabe hacer más con menos, apenas ni teatro ha hecho pero se l...