Ir al contenido principal

'Enema' offers a look at the world from the bottom up


BY MIA LEONIN - Special to The Miami Herald

At the beginning of Teatro en Miami's latest production, Enema, Antonio, a frustrated young priest proclaims: ``Love is that feeling, between sighs and sweat that I converted into idiotic poems that no one understands.''

Writing under the pseudonym ''The Prince,'' Antonio (Ariel Texidó) struggles to create a truly original work of art in the face of the 18th century's staunch moral code. After rejecting the platitudes of love poetry, the disillusioned bard begins to envision a play that bypasses all predictable plotlines and tropes.

Antonio imagines a comedy penned for an audience 300 years into the future, where characters speak not from the head or heart, but rather, from the ass. Yes, the backside. Behind, rear end, tushie, derriere.

''I could invent a world where the a------ is placed where there is a head and we would think with our ass,'' Antonio exclaims as he scribbles furiously. ``A world upside down, of characters that sing the most beautiful and foul-smelling verses.''

And if the more genteel theatergoer hopes to consign such vulgarities to the realm of the allegorical, upstage a curtain opens revealing Dorcomia (Anniamary Martínez) and Merdufo (Leandro Peraza), a couple sporting costumes that depict white, rounded buttocks atop their heads. Bowing and turning with courtly aplomb, the two exchange acerbic quips as they discover (and eventually delight in) what previously were their liberally cloaked backsides.

These characters represent Antonio's sardonic social commentary. He explains the play's impetus: ``Everyone is afraid to be different. And, behind those repetitive phrases, there is that putrid smell . . . That is why our words should come out of our a------s.''

Written in Spanish and directed by Ernesto García with supertitles in English, Enema is one of García's most confrontational plays yet. Although the strong language and unorthodox perspective might shock audiences, a few important choices secure the play's success -- namely the selection of Texidó for the role of Antonio. Texidó delivers García's intellectually dense soliloquies with a visceral sense of urgency and discovery.

García also balances the play's philosophical impulse with a hefty dose of bawdy humor. Pious nuns hide swinging phalli beneath chaste robes. An illiterate servant girl (Marcia Stadler) morphs from sex toy to muse. Stadler's Dolores is appropriately salacious, but her lack of range limits the character's dimension.

On the whole though, the cast of this darkly humorous comedy is solid.

Enema is accessible to English-speaking audiences via supertitles that are projected onto a small screen to the left of the stage. It's not as fluid as the opera-style supertitles that roll across larger stages, but the translation of the text is excellent and the projection functions well in Teatro's intimate studio setting.

***********
IF YOU GO
What: ''Enema'' by Ernesto Garcia (Spanish, with English subtitles)
Where: Teatro en Miami Studio, 2500 SW Eighth St., Miami, through April 25
When: 8:30 p.m. Friday-Saturday
Cost: $20
Info: 305-551-7473 or http://www.teatroenmiami.org/

Comentarios

Entradas populares de este blog

Vicent (Un corto de Tim Burton)

El cortometraje Vincent fue realizado por Tim Burton y Rick Heinrichs en 1982, y cuenta la historia de un niño de 7 años llamado Vincent Maloy, quien está obsesionado con el actor Vincent Price (éste último presta su voz de narrador) y todos sus papeles de cine, así como de Edgar Allan Poe. Es el primer cortometraje dirigido por Tim Burton y utiliza la técnica de animación stop-motion (cuadro por cuadro) con muñecos de ojos grandes y lúgubres figuras de arcilla, con un excelente guión y música, muestra el lado que siempre le gustó a Tim Burton , la oscuridad, desesperación, miedo y figuras transroscadas.

"Siete Jornadas en Miami", apuntes de una presentación.

Por Ernesto García. Final de la Feria del Libro de Miami y alterna a esta, Teatro en Miami Studio acogió la presentación del libro “Siete Jornadas en Miami” de la Dra Carmen Díaz. A salón lleno y en “ horario cubano ” (algo que no acostumbramos en TEMS) comenzó media hora después de lo programado la presentación del libro. Como teatreros que somos los que habitamos ese espacio, el libro fue teatralizado. En lugar de la acostumbrada lectura, tras una mesa y luz fluorescente, nos encargamos de dramatizar una pequeña porción de aquellas “Jornadas”. Una relectura escénica sin grandes pretensiones pero con cierto sabor performático . Una guitarra con armonías del filling sonó y con ella una de las siete preguntas que utiliza la autora para acercarse a la mujer cubana exiliada: ¿Qué es ser cubana?. Tres mujeres. Tres salidas y tres llegadas. Tres generaciones de nacimiento; de ambos, de parto y arribo, de pertenencia e interpretación de lo que es y recrea la memoria histórica. Cuba fue ent...

Cristobalillos Mesiánicos

Por Ernesto García. En el teatro, como en otras realidades de la vida, aparecen de cuando en cuando, los Cristobalillos Mesiánicos. Ese ser que se cree esperado por una multitud deseosa de sus grandes, históricos y profundos cambios en la vida, ideología y el arte. Un Jesús del pensamiento religioso, un Cristóbal Colón en lo marítimo y en lo imperial. En el teatro, estos seres llegan, con grandes e imponentes discursos (que ni son grandes ni imponentes), para indicar su advenimiento. Su llegada a esta tierra baldía que espera por su gran talento (reconocido solo por ellos) . Primero anuncian el paraje yermo, el “desierto cultural” de Miami, luego traen bajo el brazo la tabla de Moisés y sus nuevos mandamientos que finalmente harán que la ciudad cambié para siempre. Algunos son de una extirpe de “agitadores”, arman en unas cuantas semanas todo un movimiento que muchas veces la prensa refleja. El Critobalillo es un ser hábil, sabe hacer más con menos, apenas ni teatro ha hecho pero se l...